Duurzame transportoplossingen timmeren aan de waterweg

Met het Zeebrugse project staat het logistieke team voor een mooie uitdaging.
Nico Zwinnen is 46 jaar. Hij werkt sinds 1998 bij Ergon. Hij startte als bouwkundig tekenaar in de tekenzaal en nam in 2000 de taak van  logistiek coördinator over. Vandaag regelt hij samen met zijn twee collega’s Patricia De Voecht en Margot Lieckens alle transporten voor  Ergon. Ze hopen dat de duurzame transportoplossingen die ze hier bieden het nieuwe normaal worden.

Een vette kluif, dit project?
Nico Zwinnen: Logistiek komt er nogal wat bij kijken, ja. We leveren de voorgespannen liggers voor de bouw van de beweegbare brug met  twee vaste aanloopdelen. Het zijn 11 overspanningen met telkens 6 liggers per overspanning. De aannemer beschikt er over een kade waar alle  aangeleverde elementen in groepjes van drie aan elkaar worden gebetonneerd met een brugdek van 25 cm.

Dan worden die delen via het water naar de effectieve losplaats gebracht. Zulke twee stukken gaan een brugdeel vormen tussen twee pijlers.  Zo wordt de ganse brug stuk per stuk gemonteerd met een indrukwekkende pontonkraan, een 400 tons kabelkraan.

Jullie kozen de waterweg naar Zeebrugge.
N.Z.: We spraken af met de aannemer om het transport van de langste en zwaarste balken (33 meter en 55 ton) langs het water aan te voeren.  Per schip transporteerden we zo ongeveer 1000 ton naar Zeebrugge. Dat betekent om en bij de 40 voertuigen minder op de baan. De kleinere  elementen werden wel via de gewone weg aangevoerd.

Hebben jullie nog meer duurzame oplossingen in het vizier?
N.Z.: Ergon wil denkpistes uitzoeken om slimmer om te springen met mobiliteit en hybride oplossingen. Almaar vaker spreken we af met bouwheren om waar mogelijk elementen via het water te transporteren. Onze site ligt aan het Netekanaal, een geknipte ligging dus. Ook voor  een project in Dessel volgden we onlangs de waterweg en binnenkort opnieuw voor Brussel (Buda). De scheepvaartsector is in transitie.  Alternatieve brandstoffen of oplaadbare batterijgroepen komen binnen bereik. Ik vindhet belangrijk dat we met Ergon mee zijn in deze  duurzame ontwikkelingen. Hoe meer we onze klanten deze oplossingen kunnen aanreiken, hoe liever.

Lees nog meer interessante artikels in ons magazine Element!