Zeebrugge krijgt een nieuwe, beweegbare brug over het Verbindingsdok.

TM Artes – Victor Buyck – Agidens – SBE voelt zich als een vis in het water op dit soort werven. Er komt heel wat bijzonders boven water: niet alleen de brug zelf, ook de bouwwijze, het ecologische transport per schip en… de duurzame prefaboplossingen die Ergon dit project biedt.

Is deze draaibrug een kolfje naar uw hand?
Tony Gruwez: “Zeker, de Artes-group is thuis in dit soort projecten. De brug schrijft meteen een record op haar naam: het is de grootste draaibrug van Europa. Ze heeft een totale lengte van 400 meter met vaste aanloopbruggen in voorgespannen prefabbeton en centraal een beweegbare, stalen draaibrug die 130 meter lang is. Het is een symmetrische draaibrug. Dat betekent dat de brug horizontaal draait rond een centraal draaipunt.”

Welke rol krijgt het prefabbeton van Ergon in dit verhaal aangemeten?
T.G. : “De twee vaste bruggen zijn prefab. We slaan buispalen in de grond. De zware brugliggers van Ergon komen op de pijlerbakken. De balken moeten aan elkaar gestort worden. Normaal zou je boven het water bekisten. Dat doen we niet. In de plaats daarvan storten we ze op de begane grond aan elkaar. We hebben hier een prefabzone van een halve kilometer lang om die brugliggers klaar te maken.”

Zo te horen kozen jullie voor een bijzondere aanpak.
T.G. : “We nemen telkens drie liggers op de juiste afstand en het juiste niveau van elkaar en gieten er een brugdek op. Eens aan elkaar vastgemaakt nemen we zo’n brugdeel van ongeveer 350 ton in een keer op. De grootste liggers zijn 33 meter lang en wegen 55 ton per balk. Het merendeel is door Ergon per schip aangevoerd. Eens op de kade hebben we de twaalf grootste liggers meteen aan elkaar vastgemaakt. Het middeneiland met daarop de stalen draaibrug rust op acht buispalen. Daarop staat een betonnen prefabbak van 14 bij 14,75 meter met 90 ton betonijzer in. In zijn geheel weegt dat stuk 350 ton. We tilden dat in een stuk op en plaatsten het met onze pontonkraan.”

Group Artes houdt van uitdagende bouwopdrachten en unieke werven. Een beweegbare brug, de grootste van Europa, mag in het orderboek dan niet ontbreken. Senior werfleider Tony Gruwez werkt al meer dan 17 jaar bij Artes-Depret en is gespecialiseerd in burgerlijk bouwkundige werken zoals tunnels en bruggen.

Tony Gruwez

Senior werfleider, Artes-Depret nv

Een huzarenstuk…
T.G. : “Inderdaad. Er ging dan ook heel wat studiewerk aan vooraf, van Ergon zelf en studiebureau SBE. Hoeveel weegt dat, hoe nemen we dat op en waar precies, met welk materieel, welke hijslussen zijn er nodig…? Geen vraagstuk te zwaar of te groot, zou ik zeggen, zolang je maar  goed voorbereid bent en de juiste mensen en machines in huis hebt.”

En de juiste partners?
T.G. : “Uiteraard. We hebben het hier niet over eenvoudige ‘balkjes’, maar over zeer uitgekiende en complexe balken die Ergon ons bezorgt. Ik  ben dan ook blij te kunnen rekenen op zo’n professioneel team dat ons met kennis van zaken helpt.”

Zal de brug op tijd opengaan?
T.G. : Opendraaien, bedoel je. We zitten op schema. We zijn gestart in oktober ‘20 . Nu zijn we de prefabdelen aan het klaarmaken en de  grootste betonnen delen willen we plaatsen voor het zomerverlof. De totale uitvoeringstermijn bedraagt 18 maanden, dus halverwege 2022 zal de brug in gebruik zijn.

Lees nog meer interessante artikels in ons magazine Element!