Digitale pioniers in de bouw
CRH Structural Concrete Belgium groepeert vijf sterke merken die prefabbetonelementen produceren. Samen zorgen zij ervoor dat CRH Structural Concrete hét Belgische aanspreekpunt is voor prefabbeton. Maar het bedrijf is ook trotse pionier in digitalisering en digitale marketing.
“De bouwindustrie heeft de naam een oud apparaat te zijn, dat achterophinkt op moderne technologie. Ik wil dat tegenspreken”, valt Pieter Camps, marketingmanager bij CRH Structural Concrete, met de deur in huis. “De laatste jaren hebben we een enorme inhaalbeweging gemaakt. De digitale transformatie is de rode draad in het verhaal van onze groep. Wij hebben elk proces dat digitaal kan, gedigitaliseerd, van de productie tot in de kantoren. Daarbij blijven we de werkgelegenheid voor onze mensen garanderen. Het digitale is namelijk een hulpmiddel om de meest repetitieve taken over te nemen. Zo kunnen ze zich meer focussen op waarin ze goed zijn.”
Digitale marketingstrategie
Ook op het vlak van marketing werd het digitale centraal geplaatst. “Vijf jaar geleden was er nauwelijks marketing binnen het bedrijf. De aparte merken, Echo, Ergon, Prefaco en Schelfhout, bestonden en waren bekend, maar klanten kenden CRH niet. Daarom hebben we einde 2014 een commerciële en merkenstrategie opgestart. Eén van de steunpilaren werd een centrale marketingdienst in de hoofdzetel in Lier, met Joanne Gerritsen en ikzelf”, gaat Pieter verder.
Het team koos voor een gecoördineerde marketingaanpak. De logo’s van de verschillende merken werden gestroomlijnd en geüniformiseerd, zodat de relatie met de CRH-groep duidelijk bleek. “We zijn gestart met het digitale luik, maar werken nu vanuit een 360°-aanpak”, vertelt Pieter. “We bouwden een website, maakten nieuwsbrieven, bouwden onze aanwezigheid op sociale media uit en installeerden schermen in al de productiesites, met boodschappen voor medewerkers en bezoekers. Daarna volgde een papieren magazine dat tweemaal per jaar verschijnt. We ondersteunen de artikels in het blad met videoreportages. Die zijn complementair, dus de video’s zijn meer dan een gesproken artikel. In de markt merken we dat het magazine een voltreffer is.”
Inspirerende innovator
“Sowieso kiezen we in onze marketing resoluut voor inhoud. We tonen projecten en verhalen en laten klanten, medewerkers, architecten en studiebureaus aan het woord. Door onze oplossingen zo in de kijker te zetten, inspireren we andere potentiële klanten,” zegt Pieter. Ook concurrenten beginnen het inspirerende voorbeeld van CRH Structural Concrete te volgen. “We hebben een innovatieve impact: we zien dat anderen op dezelfde manier aan de slag gaan. Zo worden we uitgedaagd om onszelf te blijven verbeteren”, besluit hij.
Bron: Sterck magazine
Pieter Camps & Joanne Gerritsen
Foto©Yvevanderdonck