Spoorbypass te Mechelen

Niets is te zwaar of te groot …

Spoorbypass in Mechelen is een project met een groot aantal bruggen waarbij verschillende bouwmethodes zijn toegepast om deze optimaal te integreren in de vernieuwe stationsomgeving.

De aanleg van de spoorbypass van ca. 3,5 km is noodzakelijk om een snelheidsverhoging van 100 naar 160 km/u van doorgaande internationale treinen langs het spoorwegstation van Mechelen mogelijk te maken. Het project omvat de bouw van een reeks ophogingen en kunstwerken, onder meer een spoorwegviaduct boven de nieuwe ringweg en twee stalen bruggen: een over het kanaal Leuven-Dijle (Leuvense Vaart) en een andere over de Dijle. De tangent is een viervaksweg die de verbinding maakt tussen de Brusselsesteenweg en het Douaneplein.

Gezien hun bijzondere eigenschappen heeft de THV STAMechelen de productie van de grootste geprefabriceerde voorgespannen elementen in dit project toevertrouwd aan Ergon. Eind vorig jaar werden reeds 12 preflexliggers geleverd van 42 m lang, maar het paradepaardje werd de productie van Z-vormige liggers van 2,85 m hoog, 1 m breed en een lengte van 43 m. In totaal werden er 4 liggers van dit type geproduceerd op de Ergon-site te Lier.

Deze Z-vormige liggers werden voorzien om ter plaatse 2 overspanningen te realiseren. Eenmaal gemonteerd werden per 2 Z-liggers telkens 37 u-bakken naast elkaar geplaatst op de onderste tand van de Z-vormen.
Het aanbrengen van een druklaag op deze u-bakken resulteerde in een vrij gabarit van 9,4 m en 13,7 m breed. De opbouwhoogte is echter beperkt tot ongeveer 1,05 m in het midden van de 2 bruggen (verschil niveau onderzijde element – bovenzijde druklaag).

Niet alleen het gewicht was uitzonderlijk, nl. 240 ton per ligger, maar er werd ook gevraagd om deze Z-liggers in een donkergrijze tint te produceren in combinatie met een betonkwaliteit van C80/95. Mits enkele kleine aanpassingen in de Ergon fabriek, werd ook deze keer erin geslaagd om dit project tot een goed einde te brengen.

Ergon kijkt alvast uit naar de volgende uitdaging!

 

Technische fiche
Ergon leverde voor dit project:

KW15 – Preflexliggers;

  • 11 preflexliggers voor de bouw van 1 brug
  • Hoogte 1,1 m, breedte 0,75 m, lengte: 42 m, gewicht 95 ton
  • Voorspanwapening: 72 T15-strengen
  • Voorbuigkracht van 2 x 72,5 ton op de voorgebogen stalen ligger (hoogte 1m, breedte 0,6 m, flensdiktes: 100 mm, lijfdikte: 30 mm)

KW10 – Z-liggers en U-bakken:

  • 4 Z-vormige liggers en 74 u-bakken voor de bouw van 2 naast elkaar liggende bruggen

Z-liggers:

  • Hoogte 2,85 m, breedte 1 m, lengte: 43  m, gewicht 240 ton per stuk
  • Voorspanwapening: 65 T15-strengen
  • Naspanning: tot 4 naspanbuizen met elk 37 T16-strengen per Z-ligger

U-bakken lang 37 stuks:

  • Hoogtes tussen 0,92 m en 0,64 m, breedte 0,83 m, lengte: 15,5 m, gewicht tot 14 ton per stuk
  • Voorspanwapening: tot 23 T15-strengen

U-bakken kort 37 stuks:

  • Hoogtes tussen 0,92 m en 0,47 m, breedte 0,735 m, lengte: 11 m, gewicht tot 10 ton per stuk
  • Voorspanwapening: 14 T15-strengen

CONTACTEER ONS

Wenst u graag meer informatie over ons of kunnen we u verder helpen bij uw eigen project?